Startsida

lördag 7 september 2013

Sagas bokiga bekännelser

Idag lägger jag upp en enkät som jag blev taggad av Mittimellan att göra! Jättekul!
Enkäten  är gjord av SweBookobsession

Det fungerar så här:

Själva meningen med "bokiga bekännelser" är att varje person som gör den ska tänka efter vad som har hänt i sitt liv och sedan berättade om de 7 största sakerna som är relaterade till böcker och läsning. Det kan vara allt mellan himmel och jord, man sätter gränserna själv för vad man vill dela med sig av - glöm bara inte att namnge inlägget som "'ditt namn' bokiga bekännerlse". När man väl har "bekänt" så ska man tagga vidare 5 stycken andra bloggare, och sedan meddela dessa personer att de har blivit utvalda! Svårare än så är det inte. 

1. Älskade att kolla på andra
När jag gick i mellanstadiet, när alla mina klasskamrater läste en bok, så tittade jag ofta upp ur min bok bara för att kolla när alla andra läste sina böcker. Jag tyckte det var så speciellt att titta på mina kompisar. För att när jag kollade på dem såg de "helt vanliga ut" men egentligen var de i en helt annan värld. Alla var så nära varandra men ändå så långt borta. Tror jag fortfarande inte kan låta bli att titta upp ur min bok, även om den är jättespännande, bara för att kolla på alla de andra.

2. Har att tacka Sagan om Ringen och Harry Potter
Jag har älskat att läsa i nästan hela mitt liv. Eller från den dagen då jag kunde läsa böcker. Jag började läsa böcker ganska självmant men efter det att jag upptäckt Harry Potter kanske det blev mer "seriöst". Så jag ska nog tacka Harry Potter och Sagan om Ringen för det. Sagan om Ringen (filmerna) gjorde så att jag började upptäcka fantasy och när jag upptäckte fantasy upptäckte jag även Harry Potter som jag har älskat i ca 10 år nu. Och Harry Potter fick min läsglöd började tändas ännu mera.



3. Lever i en helt annan värld på dagarna
Jupp jag gör det i skolan, hemma och jag vet inte... var som helst. Har jag det jobbigt eller tvärtom så flyr jag kanske till Hogwarts, Diagongränden, Midgård, Vattnadal, Westeros, ja alla böcker, det finns så många ställen som jag bara älskar och vill dit så mycket att jag nästan bara tänker eller läser hela dagen. Mina föräldrar brukar ibland komma till mig och ruska till mig och säger "du måste vara medveten om vad som händer i verkligheten också". Såklart är jag det, det är ju inte precis så att jag skiter i mina läxor och är en osocial människa (kan vara det i vissa perioder, hehe) men jag trivs mer med att ibland fly från vekligheten, in i böckerna.
Jag läser hellre böcker än att gå på någon fest eller något liknade. Om jag går på någon fest slutar det säkert med att jag sitter i något hörn och läser en bok...



4. Lyssnar på filmmusik när jag läser
Ibland tar jag min mobil och mina hörlurar sätter till exempel på Hedwig's Theme och läser någon Harry Potter bok. Får någon speciell känsla som inte går att beskriva. Jag älskar det!



5. Böcker har skaffat mig fandoms
Ja det är klart. Harry Potter är ju den största och "bästiaste" av alla. Harry Potter som jag älskat i så många år. Harry Potter om har hoppat in i min hjärna och hjärta och vägrar att komma ut. Inte för att jag kommer att tillåta det, inte för att det kommer att hända att jag slutar älska Harry Potter. Harry Potter som jag alltid kommer att älska, det vet jag. 
Och under alla dessa år har jag skaffat mig en massa fandoms. Sagan om Ringen som jag såg när jag var ca 5 år har stannat med mig i alla dessa år. När jag blev lite större läste jag böckerna och de är helt magnifika. Hungerspelen kom för några år sedan, Narnia har jag älskat långt tillbaka, Game of Thrones som kom för bara ca ett år sedan, Percy Jackson, The Mortal Instruments, Divergent och såklart Pirates of the Caribbean (film)... 



6. Böcker ligger överallt i mitt hus
Mina och mina föräldrars böcker (som också älska att läsa) ligger i stort sätt överallt i huset. Både i bokhyllorna och på olika bord osv. Jag sitter lite överallt i mitt hus och läser och jag kan väl vara lite slarvig med att hålla ordning... 
Vissa ligger uppochned (vi har inte många bokmärken... x) ) och vissa ligger i olika högar på bord eller något liknande. Men jag försöker iaf att hålla kvar böckerna i mitt rum. De flesta böcker som ligger lite överallt är faktiskt mina föräldrar, hehe. 



7. Övertalar folk att läsa böcker som jag älskar
Tjatar på mina föräldrar, mina vänner och släkt. Fick iaf 5 st av mina kompisar att älska Hungerspelen. 2 att älska Divergent. Så än så länge går det bra xD... 
Tjatar att mina kompisar ska läsa eller åtminstone SE Game of Thrones men min bästa kompis verkar faktiskt ha något emot GoT. Haha fattar inte varför, men jag försöker varje dag med att hon ska ge sig och börja läsa böckerna.

______________________________________________________________

(har inte fotat några av bilderna)
Så det var den här enkäten, hoppas ni gillade den. Och ja det blev kanske lite mycket Harry Potter för eran smak, hehe. 

Jag taggar:
Bokgrottan
Olliw

Jag taggade 6 st, om det är okej, hehe... ;)

2 kommentarer:

  1. Näe, gjorde inget att det blev mycket Harry Potter för mig... ;D

    Din blogg är förresten jättebra! Upptcäkte den väldigt nyligen och tycker det är så underbart med bloggar skrivna av Potter-heads, haha... :D

    SvaraRadera

Kommentera gärna här på mitt inlägg! Jag svarar på alla. ^^