Startsida

fredag 8 november 2013

Reading Habits Tag

Såg den här taggen för ett tag sedan och jag nu kände jag för att göra den! :)

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa? Jag brukar sitta och läsa i min soffa som är i mitt rum. På kvällen läser jag oftast i min säng. Om det är för mycket ljud i huset så brukar jag gå ut och läsa vilket är jättemysigt. Där kan man väl säga att min plats är, någonstans ute i skogen eller på trädgården. ^^

2. Bokmärke eller random pappersbitar? Har inte så många bokmärken. Faktum är att jag inte har något när jag tänker mer på saken, haha. Jag har pappersbitar i böckerna jag läser!

3.Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller efter ett visst antal sidor? Det beror på om boken är bra eller dålig. Om boken verkligen suger brukar jag sluta läsa nästan varsomhelst, t.ex mitt på sidan. Men brukar, även om den är dålig, vänta tills jag läst ut ett stycke. Men om den är bra slutar jag läsa efter ett kapitel eller väntar tills nästa sida.

4. Äter du eller dricker du någonting när du läser? Jag brukar dricka eftersom jag tycker det är svårt att äta samtidigt som jag läser. Då dricker jag oftast jag varm choklad och på sommaren oftast saft. 

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n medan du läser? Nej. Bara nej. Usch. Nej. Visst filmmusik går bra ibland men absolut inte när det är text i låten. TV, NEJ! Haha jag är en sådan där som stör sig sjukt mycket på ljud. Jag ska ha helt knäpptyst när jag läser, ritar (har dock musik när jag ritar) eller t.ex vilar. Jag kan verkligen inte koncentrera mig! Det är därför jag gillar att sitta ute i skogen för där är det nästan bara "naturliga ljud" och ingen som pratar. Men på bussen till skolan går det konstigt nog rätt bra att läsa, kanske för att jag inte hör riktigt vad de säger för att det är så många röster. ;)

6. En bok i taget eller flera samtidigt? Läser oftast flera samtidigt. Om jag tröttnar med att läsa den ena boken går jag genast och läser den andra. Hungerspelen och Harry Potter räknas inte för de böckerna läser jag hela tiden för att jag älskar dem. Men läser ungefär två samtidigt, ibland tre.

7. Läsa hemma eller överallt? Helst hemma! Men går bra att läsa överallt. Faktum är att jag brukar läsa nästan överallt. Jag tar med mig boken till skolan, så läser jag den på bussen, i skolan och sedan på vägen hem.

8. Läsa högt eller tyst i huvudet? Läser tyst! Förutom i skolan om man blir tvungen att läsa högt, haha. Om jag läser högt så koncentrerar jag mest på att jag säger allt rätt och allt i rätt takt, då hinner jag liksom inte med i själva handlingen.

 9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken? Händer i stort sätt aldrig. Bara om boken är riktigt riktigt seg.

 10. Bryta rygg eller inte? Nej. Nej. Aldrig. Har dessvärre några böcker som är sådana och det är jag inte glad över, hehe. Det är därför jag föredrar inbundna böcker.

11. Skriver du i böcker?  Om jag skriver på sidorna? Nej, har aldrig gjort det. 

12. Vilka taggar du? Alla som har lust antar jag? Kan tyvärr inte tagga alla som har en blogg, så gör den om ni känner för det. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna här på mitt inlägg! Jag svarar på alla. ^^