Startsida

onsdag 20 augusti 2014

The Hunger Games tag

Känner att det var väldigt längesedan jag skrev här men om jag ska vara ärlig har jag inte kommit på vad jag ska skriva. Började i en helt ny skola igår (första året på gymnasiet) och klassen som jag ska gå med i tre år verkar hur snälla som helst. Idag var jag tvungen att vara hemma från skolan för jag hade fått migrän... men hade inga lektionen den här dagen ändå. Men imorgon ska jag gå men då gäller det också att jag går upp tidigt.

Aja, innan idag bestämde jag mig för att göra The Hunger Games tag (vet inte vem som gjort den dock...).
Tänker inte heller tagga någon här för jag har ingen aning om vilka som gjort den. Men gör den om ni vill. :)

Det innehåller spoilers så (jag citerar från Harry Potter tag inlägget) "om du på något konstigt sätt aldrig läst eller sett" Hungerspelen så rekommenderar jag att inte läsa detta inlägg. ;)


1. What is your favourite book in the hunger games trilogy?
Första. Jag har hört att de flesta tycker att Catching Fire är bäst men om jag skulle välja blir det Hunger Games. Älskar alla tre enormt mycket, de böckerna är faktiskt min andra favorit"serie".
Den första boken är liksom början, allt är nytt och jag vet inte... Den är bra i alla fall. ;)


2. How long would you last in the Hunger Games?
Hmm... jag tror faktiskt att jag skulle överleva Blodbadet för att jag skulle springa därifrån direkt. Men jag kan garantera er att jag inte skulle vinna. Kanske två-tre dagar?



3. What's the strangest thing you thought was going to happen in the books (but didn't)?
Kommer inte ihåg... Trodde att Katniss, Rue och Peeta skulle vinna Hungerspelen men det är ju inte direkt sååå konstigt. Trodde och var nästan helt säker på att Gale och Peeta skulle dö i Mockingjay men det hände ju inte vilket jag är väldigt glad över, haha.


4. How were you introduced to The Hunger Games?
Jaaa nu får jag tänka lite... 
Jag var (och är) medlem på en Harry Potter-fan sida som heter mugglarportalen, och alla verkligen alla pratade om den. Sen var det en som tjatade hela tiden på mig att jag skulle läsa den så jag gick till skolbiblioteket och lånade den första boken. Jag tror det antingen var vid jul 2011 eller i början av 2012.
Jag trodde inte att jag skulle älska den så som jag gör, eftersom vid det laget gällde bara Harry Potter för mig. Men jag blev glatt överraskad och jag ångrar absolut absolut absolut inte att jag läste den!


^ Det där stämmer exakt in på mig, haha.

5. Favorite moment that happens in The Hunger Games?
Hela serien eller bara första boken? Jag tar hela serien. 
Jag älskar när Katniss och de andra tributes tränar inför spelen. Både i The Hunger Games och Catching Fire. Jag vet inte riktigt varför men det är så intressant att läsa. Men också alla Everlark moments... 
Men herregud vad epilogen är fin. Älskar den. Så sorglig för att triologin är slut men som sagt också väldigt fin. 


6. Who is your favorite character?
Katniss. Katniss. Och Katniss.
Ja. 
Min favorit huvudkaraktär efter Harry Potter.
Hon är så stark, smart och bara bäst. Det är så roligt att läsa ur hennes perspektiv för att... jag vet inte, hon verkar hata alla männsikor? xD


 7. What district would you live in?
Det bästa borde ju vara Distrikt 1. Men då litar ju inte riktigt de andra distrikten på mig om det då skulle bli ett uppror, hehe. Kanske Distrikt 4 då för jag har alltid älskat att simma osv.



8. What was the most emotional moment in the books for you?
Rue's och Prim's död. För att de var så unga och snälla och sånt ska inte hända. En kompis och klasskamrat till mig omkom i en olycka och blev tolv år precis som Rue. Och jag förknippar deras död och deras underbara personligheter med hennes. Vilket låter ganska hemskt men alla tre var enormt snälla.

Men det som kanske tog mig värst var när Katniss "berättar" för Smörblomma om Prim's död. Usch, det var sorgligt. 


9. What item from home would you take into the arena with you as a token?
Kanske ett berlockarmband som jag fick av min mormor som hennes mamma och hon själv har ägt. Eller något annat armband eller halsband som jag fått av min familj som påminner mig om dem. :)



10. What was the most evil plan someone made in the books?
Snow som justerade Peetas hjärna till att tro att Katniss var en mutt. 
Eller när rebellerna diskuterar om de ska ha ett Hungerspel för regeringens barn... 


11. What are you looking forward to most in the film?
Eftersom den har taggen gjordes runt 2012 så menar de den första filmen men jag kör då på Mockingjay Part 1. 
Jag vet ju inte riktigt var någonstans i boken filmen kommer att sluta. Men något jag ser väldigt fram emot är när de är i Distrikt 8! 
"If we burn, you burn with us"

"I am. I will."

12. Who is your favorite villain in the trilogy?
Räknas Effie? Inte riktigt kanske men vadå ska jag säga Snow? Nej, tack. 
Effie är helt klart en av mina favoritkaraktärer från böckerna och jag tycker nästan de gjorde henne ännu bättre i filmerna vilket säger mycket. Hon är både rolig och ibland jobbig men jag älskar henne så mycket ändå. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna här på mitt inlägg! Jag svarar på alla. ^^